اخبار

بارگاه ائمه بقیع در چه سالی تخریب شد؟

وبلاگ مداحی ۳۱۳:هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع است که به این مناسبت، مطلبی را تقدیم شما خوبان خواهیم کرد.

 

– سؤال

بارگاه ائمه بقیع ـ علیهم السلام ـ در چه سالی تخریب شد و به دستور چه کسی؟

 

– پاسخ

پیروان امام احمد حنبل (حنابله) به بهانه مخالفت با شرک و مبارزه با مظاهر آن با هر نوع تعمیر و احترام و ساختن قبور اولیای الهی مخالفت می ورزیده اند تا آنجا که ایشان زیارت را شرک قلمداد می کردند.

ابن تیمیه (احمد بن عبدالحلیم بن عبدالسلام بن عبدالله بن ابی القسم بن تیمیه) یکی از بزرگترین مبلغان منحرف این مکتب گمراه بوده است که در دوران حیاتش مورد اعتراض علمای اهل سنت واقع شد و به سبب این عقائد و نیز قول به جسمانیت خداوند، توسط علماء هم عصرش مورد محاکمه قرار گرفت و سرانجام به زندان محکوم گردید و در سال ۷۲۸ هـ . ق در زندان مراکش به هلاکت رسید.

سالها بعد افکار ابن تیمیه توسط جوانی مغرور و متکبر و عصبی مزاج، یعنی محمد بن عبدالوهاب موسس فرقه گمراه وهابیت حیاتی دوباره یافت و به تبلیغ و ترویج مکتب خود ساخته وهابیت پرداخت.

«آغاز دعوت وهابیان در دیار نجد، سال ۱۱۵۷ هـ . ق است، زمانیکه محمد بن عبدالوهاب (۱۲۰۶ ـ ۱۱۱۵) حرکت خود در مبارزه با آنچه آن را «شرک» می نامید، آغاز کرد. وی برای توسعه دعوت خود، به دِرْعیه رفت و با دادن دست اتحاد با محمد بن سعود (۱۱۷۹ میلادی) (جد آل سعود) حاکم این شهر، راه را برای پیروزی های بعدی دعوت وهابی هموار کرد. حرکت مزبور ابتدا منطقه نجد را تحت پوشش قرار داد و سپس در پی نبردهای خونین فراوان، سلطه خویش را تا ساحل خلیج فارس از یک سو و بر تمامی منطقه  حجاز شامل مکه و مدینه گسترانید.[۱]

دعوت وهابی دو مرحله دارد: یکدوره ۷۵ ساله تا سال ۱۲۳۵ و کشته شدن عبدالله بن سعود در اسلامبول. در این دوران چهار تن از حکمرانان سعودی به نام های محمد بن سعود، عبدالعزیز بن محمد، سعود بن عبدالعزیز و عبدالله سعود به حکومت رسیدند.

در خلال این سالها بنا به نوشته مرحوم آیت الله بنی حسینی وهابیها به شهرهای مقدس کربلا و نجف و مکه و مدینه حمله نمودند.

حمله به کربلا: در سال ۱۲۱۶ ق، به دستور سعود بن عبدالعزیز.

حمله به نجف: صفر ۱۲۲۲ صفر، سال ۱۲۲۲ ق.

حمله دوم به نجف اشرف: جمادی الثانی ۱۲۲۲.

تصرف مکه: هشتم محرم، ۱۲۱۸ قمری.

حمله به مدینه منوره: در سال ۱۲۲۱ ق و  اولین تخریب قبرستان بقیع و تخریب گنبد و بارگاه ائمه بقیع ـ علیهم السلام ـ بدستور سعود بن عبدالعزیز.[۲]

 

آری وهابیون که خود را عاملین واقعی دستورات قرآن می دانند و مدعی عمل به سنت پیامبر گرامی اسلامند اینچنین به آیه «قل لا اسئلکم علیه اجراً الا الموده فی القربی»[۳] و وصیت پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ در گرامی داشتن فرزندان ایشان عمل کردند.

پس از آنکه وهابیون این جنایت ها را در مکه و مدینه انجام دادند، با مخالفت گسترده مسلمین مواجه شدند. مسلمانان به خشم آمده خواستار آزادی حرمین شریفین از لوث وجود آل سعود و وهابیون بودند که به دنبال آن، سپاه عثمانی به فرماندهی محمد علی پاشا در سال ۱۲۳۳ قوای آل سعود را در هم شکستند[۴] و به این ترتیب اولین دعوت وهابی با شکست مواجه شد و پس از آن آل سعود در مدت ۸۰ سال در عزلت روزگار گذارندند و از صحنه تاثیرگذاری به کنار ماندند. اما مرحله دوم دعوت ایشان در سال ۱۳۱۹ توسط عبدالعزیز بن عبدالرحمن آل سعود آغاز شد و تاکنون هم ادامه  دارد.

وی در این سال از کویت به سوی ریاض حرکت کرد و بر آن تسلط یافت و پس از تسلط بر احساء و مناطق مجاور و در پی تسلط بر حجاز برآمد و پس از فتح طائف به فکر حمله به مکه معظمه افتاد. نبردی که میان شریف حسین حاکم – مکه و وهابیون به وقوع پیوست. متاسفانه در نهایت به شکست شریف حسین انجامید و با عقب نشینی او به جده صحبت از بیعت با فرزندش شریف علی به عنوان حاکم جدید حجاز به میان آمد، این واقعه در ربیع الاول ۱۳۴۳ هـ . ق رخ داد، با خبر هجوم سپاه سعودی به مکه، شریف علی از مکه خارج شد و زمینه برای تسلط وهابیون بر مکه فراهم شد.  پس از آن وهابیون مدینه منوره را به مدت طولانی محاصره کردند و بالاخره در سال ۱۳۴۴ هـ .ق و یا ۱۹۲۵ میلادی مدینه را به اشغال خود درآوردند. آنها پس از گرفتن فتوای اجباری از علمای مدینه مبنی بر هدم مظاهر شرک در هشتم شوال ۱۳۴۴ به قبرستان بقیع حمله کردند و قبور ائمه بقیع ـ علیهم السلام ـ و بسیاری از شخصیت های بزرگ اسلام را با خاک یکسان کردند.[۵]

 

بعضی از آثار تخریب شده در مکه و مدینه به دست وهابیون:

۱. قبرستان بقیع و قبر چهار امام شیعه و حضرت حمزه.

۲. مقبره پدر گرامی پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ حضرت عبدالله در مدینه و بیت الاحزان حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ .

۳. قبرستان المعلی در مکه و قبر حضرت خدیجه و حضرت آمنه و نیز حضرت ابوطالب ـ علیهم السلام ـ.

۴. محله بنی هاشم و قبور شهدای احد و بسیاری از آثار اسلامی.

 

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

۱. یک تحقیق عمیق پیرامون مساله شرک، نویسنده:آیت الله مصطفی نورانی، نشر پیروز، ۱۳۷۵، قم.

۲. آیین وهابیت، نویسنده:آیت الله جعفر سبحانی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ۱۳۸۰.

۳. چهره  حقیقی ابن تیمیه، پایه گذار افکار وهابیت، نویسنده:محسن اسلامی، قم، ۱۳۷۸.

۴. پیشینه‌ سیاسی فکری وهابیت، نویسنده:محمد ابراهیم انصار یلاری، قم، بنیاد معارف اسلامی، ۱۳۶۹.

۵. وهابیت و آل سعود (توطئه استعمار)، نویسنده:محمود اسد اللهی، تهران، رسالت قلم، ۱۳۷۵.

۶. فرقه وهابی و پاسخ به شبهات آنها، نویسنده:سید محمد حسن قزوینی و دیگران، تهران، وزارت ارشاد اسلامی، ۱۳۶۶.

۷. نقد و تحلیلی پیرامون وهابیگری، نویسنده:همایون همتی، سازمان تبلیغات اسلامی، تهران، ۱۳۶۷.

 

پی نوشت ها:

[۱] . جعفریان، رسول، آثار اسلامی مکه و مدینه، نشر مشعر، ۸۲، ص ۶۰،

[۲] . بنی حسینی، ادیان و مذاهب جهان، قم، ناشر مولف، ۱۳۷۲، ج۱، ص۴۲۸

[۳] . شوری/ ۲۳

[۴] . بنی حسینی، حاج سید صادق، ادیان و مذاهب جهان، قم، ناشر مولف، ۱۳۷۲، ج۱، ص ۴۲۸

[۵] . همان، ص ۴۲۹

منبع: اندیشه قم



لینک منبع

امتیاز به این مطلب

برچسب ها
بقیع تخریب یوم الهدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =

6 + 1 =

بستن
رفتن به نوارابزار